Är ert företags webbplats sökmotoroptimerad?
21/5, 2012 kl. 09:39Ringer det telefonförsäljare och vill börja hjälpa er med "SEO´n" på er hemsida bör ni dra öronen åt er. SEO är en förkortning av "Search Engine Optimizing" vilket på svenska kallas för sökmotoroptimering. Det är ett samlingsnamn för alla olika metoder och tekniker som används för att webbsidor skall synas så högt upp som möjligt vid sökningar i olika sökmotorer som t.ex Google.
Som webbplatsägare vill du ju ha så många besökare som möjligt till just er webbplats. De olika sökmotorerna vill naturligtvis att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt för dem som söker på en viss fras med olika sökord eller nyckelord. Sökmotorernas algoritmer utvecklas ständigt i syfte att förbättra sökresultatens relevans, medan webbutvecklarna försöker att finna och implementera metoder för sökmotoroptimering, för att göra att just deras webbsidor av algoritmerna uppfattas som mer relevanta.
I sökmotorernas barndom figurerade enkla metoder som att fylla en webbsida med ord och namn som inte syntes för vanliga besökare, eller att upprepa ett visst ord i webbsidans titelrad. Problemet med dessa metoder var att de inte gjorde webbsidorna mer relevanta för besökarna, varför rangordningsalgoritmerna nu ändrats så att användning av denna sorts sökmotoroptimering inte premieras. Nu kan den som medvetet försöker lura sökmotorerna visserligen få en bra placering under kortare perioder, men kan även straffas av sökmotorn så att webbplatsen helt stryks ur sökresultaten, vilket naturligtvis inte är så bra.
Misstänker ni att er hemsida är gammal och föråldrad har ni nog tyvärr rätt. Se därför till att investera i en modern kommunikationsplattform anpassad för dagens sökmotorer. Låt er heller inte luras av alla möjliga telefonförsäljare som ringer och framhåller olika typer av sökmotoroptimering och internettjänster. Har ni inte en snygg och väl fungerande kommunikationsplattform så är det heller ingen idé att lägga pengar på att försöka locka besökare, när ni i stället bör göra ett bra arbete från grunden som lönar sig mångfalt genom att både bygga ert varumärke och generera affärer.
Sökmotorerna strävar idag efter att belöna det som är till nytta för surfaren, som god kvalitet, fyllighet, unikt och omfattande material samt användarvänlighet. Modifiera därför den egna webbsidan och webbplatsen så att den tilltalar rangordningsalgoritmerna. Detta kan inkludera sådant som att ha viktiga nyckelord högt upp på sidan, formatera rubriker med HTML-taggar och se till att inkludera viktiga nyckelord i dessa rubriker och att använda unik text i title-taggen på varje sida på sajten och se till denna text överensstämmer med den länktext som används internt på webbplatsen.
Tänk även på att vid användning av bilder skriva ut nyckelorden i text och att inte använda scriptspråk som JavaScript och Flash i onödan eftersom det gör webbsidan svårtolkad för sökmotorer.
I ett modernt och bra publiceringssystem skall ovanstående funktioner vara inbyggda så att ni istället kan ägna tid och resurser på "Storytelling" och därigenom att publicera nyheter och referenser om era arbetsområden så att ännu fler sidor på er webbplats innehåller just de värdefulla "sökord" som både gamla och nya kunder verkligen söker efter. Och det kostar inte mer än att bara tänka efter före!
Joe Formgren
Kommunikationsutvecklare
http://www.precisreklam.se
Källa: Wikipedia
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!