BottenUpp - livsmedelsinnovationen som kan bli storsäljare i TV
16/3, 2016 kl. 16:15Har du också ledsnat på att sitta och skaka och vrida på matförpackningar vid köksbordet för att få ut de sista dropparna? Du är inte ensam om det. Tvärtom så är det en stor bov till det gigantiska matsvinnet som vi har i världen. Lösningen på detta kan vara nästa svenska storsäljande produkt på Skandinaviens största varuhus Gekås i Ullared. Kanske kan den även förändra livsmedelshanteringen i många hushåll runt om i världen.
– Idén fick jag för lite drygt ett år sedan, berättar Jimmy. Jag ledsnade rejält på att det alltid var så mycket kvar i förpackningarna på köksbordet. Vi försökte verkligen men man orkar inte knöla ihop och pressa ut så mycket alls av det som är kvar i de flesta förpackningar och flaskor trots att vi vänt dem upp och ned flera gånger.
Uppfinningen BottenUpp är alltså en liten relativt enkel hållare i plast som är gjord för alla möjliga typer av förpackningar, som Tetra Pak och flaskor, skall kunna stå upp och ner i kylskåpet. De placeras i den enkla men stabila hållaren när de börjar bli tomma. Förpackningarna ställs sedan ut på samma smarta sätt i hållaren när de skall serveras.
– Det är ju dåligt både för miljön och plånboken när det blir massor av svinn på maten, förklarar Jimmy. Dessutom slipper man vänta på att innehållet skall rinna ut då jobbet redan är gjort i kylskåpet.
Jimmy som till vardags arbetar med ekonomisk rådgivning insåg att här finns det stora förtjänster att göra, inte bara för ekonomin utan även för miljön.
– Jag började forska i detta och när jag vägde större förpackningar för youghurt och fil så visade det sig att det kunde vara så mycket som en till två deciliter kvar i förpackningen när man i vanliga fall brukar slänga dem. Vi som har två barn hemma kan genom att ta tillvara på i princip all yoghurt i förpackningen tjäna 25 liter per år. Vi sparar alltså 500 kronor per år, bara på yoghurten. Sedan har vi senap och ketchup, där det procentuellt blir ännu mer svinn. Men genom den här lösningen så sparar man alltså både tid, pengar och miljö.
Efter att ha börjat balansera produkterna upp och ned i kylskåpet och på köksbordet med mindre lyckat resultat så byggde Jimmy en modell av sonens Maltes Lego.
– Den blev faktiskt ganska bra så på den vägen började det. Efter det så gick jag till till min lillebror Jens som har en 3D-skrivare där vi tog fram en enkel men funktionell prototyp som fungerade kanon. Glad i hågen så gick jag sedan till ALMI i Gävle där jag träffade en informationsrådgivare som inledde på ett lite säreget sätt: ”Bara så du vet så kommer du inte att tycka om mig, för jag är den första som kommer att vara ärlig mot dig. De flesta pratar med vänner och bekanta som alla är ja-sägare, men nu kommer du att få höra sanningen”.
När Jimmy visat sin uppfinning så blev rådgivaren först helt tyst för att sedan utbrista - ”Det här är ju ganska bra, jag ser mycket skit där de flesta tror att det skall bli en världssensation, men den här verkar ju verkligen fungera.”
Besöket resulterade i ett utvecklingsstöd så att Jimmy kunde anlita en som ritade och konstruerade innovationen i ett CAD-program.
– Det är då som de riktiga problemen börjar visa sig. Att få ut en prototyp i en 3D-skrivare är förhållandevis enkelt men konstruera en riktig ritning för CAD-program är en helt annan sak. När jag hade tagit fram den första modellen som verkligen fungerade fint och kontaktade plastfirmor för att börja tillverka produkten fick jag nämligen en riktig kalldusch då det visade sig att den var omöjlig att producera. Tre olika firmor var helt överens om att den här produkten går inte att tillverka.
Förutom att den skall kunna staplas visade det sig att varenda vinkel och vrå måste stämma, inte minst på insidan av produkten.
– Det visade sig att alla mått var fel. Sidorna måste luta ett par procent för att ha släppvinklar när man gjuter i plast. Förutom godsbesparingar med max tre millimeter tjocka väggar så krävdes 32 stycken platser för så kallade utskjutningspunkter när godset skall ut ur gjutformen. Så det blev ett enormt arbete för att lösa allt detta i ett läge där jag trott att produkten i princip var färdigutvecklad. Det var en bra läxa där jag verkligen fick lära mig att det är stor skillnad på funktionslösning och produktionslösning.
Att vara med i tävlingen på TV var en grannes förtjänst då Jimmy visade upp sin uppfinning för honom.
– Du skulle ju vara med i ”Jakten på storsäljaren” sade han, där skulle den vara perfekt! Jag ringde upp dem några dagar efter att förslagen egentligen skulle vara inne men de tyckte det var intressant så de bad mig skicka in min ansökan. Någon dag senare ringde de upp och sa ”Vi vill ha en film också - i morgon!” Så det vara bara att duka upp ett frukostbord och låta frugan filma medan jag demonstrerade allt vad jag kunde. Det blev bara en tagning men det räckte tydligen för när jag mailat in den så ringde de och sa ”Bra, du är med!”
Efter TV-inspelningen så har Jimmy haft höga kostnader för produktion av kartonger och att mönsterskydda produkten för stora delar av världen. Han sticker inte under stol med det gick ganska bra i programmet men vill lämna en del spänning kvar till tittarna.
– Jag har inte räknat efter hur många timmar jag har arbetat med det här projektet men det är otroligt många samt att jag har satsat en hel del pengar. Så man kan lugnt säga att jag haft dubbla jobb det sista året, men det har verkligen varit otroligt roligt och lärorikt.
De som vinner deltävlingarna får sälja sina produkter med fin exponering på varuhuset Gekås i Ullared men tävlingsmänniskan Jimmy har oavsett utgången höga ambitioner med sin miljösmarta och kostnadseffektiva livsmedelsinnovation.
Naturligtvis hoppas jag att kunna få sälja stora mängder av BottenUpp på Gekås men jag har även en god dialog med stora aktörer inom livsmedelshandeln samt att jag kommer att lansera den på min egen hemsida http://www.bottenupp.se tillsammans med flera andra storsäljare.
Vi lär få se BottenUpp i flera olika sammanhang framöver då Jimmy är en riktig kämpe som inte ger upp i första taget. En smart produkt som lanseras av en stark entreprenör. Han är nämligen tidigare svensk mästare i både judo och armbrytning, där han även blivit nordisk mästare.
Namn: Jimmy Wahlman
Yrke: Finansrådgivare och uppfinnare
Ålder: 41 år
Bor: I Gävle
Ullared - jakten på storsäljaren
Säsong 2 startar tisdag 22 mars 20.00.
Jimmy och BottenUpp medverkar den 19 april.
För mer information:
+46 (0)72-9046194
info@bottenupp.se
http://www.bottenupp.se
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!