Du är ditt personliga varumärke
20/3, 2010 kl. 23:59Visste du att varenda dag i veckan, varje vaken timme så vårdar du ditt personliga varumärke. Jag skulle vilja påstå att antingen bygger du det eller så sänker du det. Gör du ingenting så är du omedveten om betydelsen eller i värsta fall så är din omgivning omedveten om dig och den tillgång du är som vän, arbetskamrat eller resurs till samhället.
Absolut, vem som helst har all rätt att inte behöva bry sig om vad andra tycker och tänker. Men det skadar inte att vara medveten om att alla utomstående betraktare omedelbart tar sig friheter att bedöma och värdera dig som person. I de allra flesta fall så säger de ingenting men är det något du skall räkna med så är det att i deras hjärna går det blixtsnabba analyser i stil med:
– Woow, vilken tuffing, den här personen går verkligen sin egen väg!
– Jösses vilket korkat pucko, hoppas verkligen jag inte hamnar bredvid den där när vi skall sätta oss till bords.
– Undrar vem den där tystlåtna grå typen är. Kanske jobbar här?
– Vilken intressant person, den vill jag lära känna mer.
Prata om vad som helst?
Jag påstar naturligtvis inte att folk hela tiden dömer andra, däremot görs det undermetvetna blixtsnabba bedömningar på bråkdelen av en sekund så fort vi konfronteras med nya människor.
Hur du blir bedömd påverkas naturligtvis inte bara på vad du säger, utan även hur och när samt på vilket sätt du framför dina budskap.
Vadå budskap, tänker du kanske? Jag pratar väl om vad jag vill och på det sätt det passar mig?
Absolut gör du det, men alla är faktiskt inte intresserade av exakt samma saker som dig. De flesta uppskattar minst lika väl goda lyssnare som goda talare.
Se ut hur som helst?
– Ja, men man får väl i alla fall se ut hur man vill? Självklart kompis, Sverige är ett fritt land. Men för i helsingefyr, är det någonting folk dömer dig direkt för så är det definitivt på hur du ser ut, dvs på vilket sätt du klär dig. Brallor som hänger under kalsongerna och kepsen bak och fram, är ju naturligtvis skitcoolt när man åker rullbräda eller hänger lite lugnt på stan. Men när det kommer till att söka ett jobb eller få ett lån på banken är det sannolikt en framtoning som tyvärr kan få dig att framstå i lite sämre dager - när kanske bara lite mer insikt om ditt personliga varumärkesbygge kunde gjort hela skillnaden.
Våga vara dig själv
Men om man man bara vill vara sig själv då? Jo, det är ju det som är hela grejen. Det är vore ju vansinnigt tråkigt om alla vore lika. Osäkra människor har i alla tider gjort allt för att passa in och vara så lika ”alla andra”. I alla fall i de sammanhang de så gärna vill passa in i. Men vi är ju faktiskt alla olika individer med ganska så olika förutsättningar. Som individualist hävdar jag därför att det naturligtvis är helt rätt att vara annorlunda, våga utmana det traditionella, sticka ut, stå för dina åsikter och välja en egen väg. Faktum är ju att det är det som ofta är nyckeln till framgång för alla former av nytänkare, oavsett om det gäller artister, entreprenörer, politiker eller människor som på olika sätt vinner andras respekt och förtroende.
Så avseende ditt personliga varumärkesbyggande gäller följande: Våga vara dig själv, utveckla din personlighet, men var medveten om hur andra kan uppfatta dig då det sannolikt påverkar dina möjligheter att uppnå dina personliga mål här i livet.
Joe Formgren
Kommunikationsstrateg
PS. Glöm inte heller att har du något positivt att berätta så skall du naturligtvis göra det - och gärna på ett smart sätt. Står det i tidningen blir de flesta glatt imponerade. Så tveka inte berätta vad som är positivt med dig, någon i din omgivning, eller med din verksamhet. Vi är många som är nyfikna - publicera direkt på http://www.gestrikemagasinet.se
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!