Ekonomikris i ett lokalt perspektiv
14/11, 2008 kl. 23:59Krigsrubrikerna i tidningarna blir allt svartare om den så kallade bankkrisen. Samtidigt redovisar våra svenska banker rekordhöga vinster, så vad skall vi tro? Man får en känsla av att dagstidningar, radio och TV ser en möjlighet att skrämma upp oss så att vi skall köpa fler lösnummer och titta mer på TV.
1) Hur påverkas företagen lokalt av krisen, på både kort och lång sikt?
2) Vilka åtgärder bör företagare vidta för att säkerställa sin ekonomi i nuläget?
3) Vilka åtgärder bör man vidta för att i ett längre perspektiv vara bättre förberedd om vi skulle hamna i en liknande situation igen?
Per-Erik Persson, Norrlandsfonden
1) På kort sikt påverkas länets småföretag begränsat och i sådana fall indirekt. Enligt min uppfattning har det inte skett någon dramatisk begränsning av kreditutrymmet till befintliga företag från bankerna i länet. Mycket viktigare är att inbromsningen av den reella ekonomin på grund av den finansiella krisen i världen blivit lite av tvärbroms hos många företag. Underleverantörer till exempelvis fordons- och maskinindustrin har under hösten sett en dramatisk reduktion av order från stora kunder och här gäller det att möta utvecklingen med flexibilitet. Men länets småföretag är duktiga på att hantera konjunktursvängningar enligt min uppfattning.
2) Med anledning av den finansiella oron behövs inga speciella akuta åtgärder från småföretagaren. För att säkerställa sitt företags ekonomi i en lågkonjunktur gäller den vanliga medicinen: kontroll på kostnaderna, syna order- och kundstocken, vilka är kundernas kunder och hur påverkas de av lågkonjunkturen. Tänk i flera steg för att vara förberedd.
3) För att mildra eventuella följder av finansiell oro kan en bra strategi vara att bjuda in en kompletterande finansiär som till exempel Norrlandsfonden i samband med investeringar, ägarskiften eller större satsningar som kräver utökat rörelsekapital. Genom att fördela risken med en partner skapas större utrymme för befintlig bank att möta företagets behov av kreditutrymme.
Lars Beckman, Svenskt Näringsliv
1) På kort tid skapar medias rubriksättning oro för handeln och konsumtionen. Men i det långa loppet kommer Svenskt Näringsliv medlemsföretag att gå stärkta ur även denna internationella oro, under förutsättning att politikerna på nationell nivå vidtar nödvändiga strukturella förändringar i form av modiga reformer.
2) Det kan bara varje enskilt företag svara på. Det brukar historiskt löna sig att göra mer marknadsföring och fler kundbesök i en konjunktur som är neråtgående och att jobba mer med befintliga kunder och utveckla fler affärer på det sättet.
3) Det kommer alltid en lågkonjunktur efter en högkonjunktur och vice versa. Företagen skulle vara betjänta av att politikerna på nationell nivå fattade beslut om strukturreformer och inte minst löser energifrågan och energiprisernas nivå. Det är frågor som företagen kan påverka genom att bjuda in många politiker från alla partier på företagsbesök och berätta om sin vardag.
Thomas Wanke, Företagarna
1) Småföretagen ligger oftast lite senare i kedjan eftersom konjunkturnedgångarna ofta kommer via minskad export som först senare slår igenom via lägre sysselsättning på svensk ekonomi i allmänhet.
På kort sikt påverkas följande företag snabbast: underleverantörer till storföretag som skär ned, företag som jobbar med nyproduktion av bostäder, mäklare samt vissa handelsföretag.
På längre sikt beror effekterna på hur arbetsmarknaden utvecklas. Med stigande arbetslöshet minskar konsumtionen. Även de som har jobb blir mer återhållsamma och sparar mer. Hur arbetsmarknaden utvecklas är alltså avgörande.
En osäkerhet gäller även hur bankerna agerar. Kräver de in mer säkerheter, ökade amorteringar etc. av företagen. I så fall kan även i övrigt sunda företag drabbas.
2) Prioritet ett är att se till att kunderna betalar, d v s hela tiden se till ha en fungerande likviditet. Prioritet två är att ha kontakter med banken om lånebild etc. Prioritet tre är att se över eventuella expansionsplaner så att de funkar även i en svagare tillväxt.
3) Att gardera sig mot konjunktursvängar är i praktiken omöjligt. Det viktiga är att alltid ha en viss säkerhetsmarginal. Utomlands finns det många bra exempel på att nätverk och resurspooling företagen emellan gör dem mer flexibla i både upp- och nedgång.
PeterLöwenborg, Gävleborgs Provinsbank
1) ”Krisen” verkar inte påverka lokalt annat än att handeln minskat. Det verkar mest vara en mediagrej. Företagens investeringsvilja tycks vara oförändrad. Bankernas resultat ger en fingervisning om att det inte är så allvarligt som media försöker att det till.
2) Förbered er för den lågkonjunkturen som ser ut att vara på väg och den kommer förmodligen att påverka oss mer. Tänk igenom hur lågkonjunkturen kan påverka just din bransch.
3) Vilka åtgärder som behövs är individuellt och rekommendationen är att man bör ta kontakt med sin bank eller ekonomiska rådgivare för en genomgång av ekonomin
Jürgen Lorentz, Länsförsäkringar
1) I samband med att det bli kärvare på marknaden är det viktigt att man med täta intervaller håller sig uppdaterad avseende verksamhetens nyckeltal för att kunna vidtaga åtgärder i tid.
Här är det av vikt att man rådgör med företagets revisor.
2) Om man påverkas på grund av ett försämrat marknadsläge och blivit känsligare för utgifter kan det vara bra kontakta sin försäkringsrådgivare för en översyn av försäkringarna. Man kanske skall förändra självrisker eller försäkra upp något man i ett normalläge klarar av att bekosta inom verksamheten.
3) En försäkring täcker som regel skadad egendom och kostnader för driftavbrottet men inte att man under ett avbrott i verksamheten tappar marknadsandelar till konkurrenterna. Att skadeförebygga genom att gå igenom brand och inbrottsskydd är ett bra sätt att slippa problem. Även här kan man få råd av våra tekniker i arbetet med att reducera företagets brand och inbrottsrisker.
Kenneth Levin, KL-ekonomi
De företag som haft en sund ekonomisk planering och sett till att spara en del av vinsterna i bolagen kommer att ha en mycket större chans att klara sig än de övriga som har konsumerat sina vinster.
Anders Franck, Mellansvenska Handelskammaren
1) På kort sikt: De stora företagen har problem men av övriga företag är det bara sällanköpsföretagen som drabbas vad jag känner till. Exempelvis bilar, vitvaror, m m.
På lång sikt kan fler drabbas: underleverantörer får minskad orderingång och det kan spridas som ringar på vattnet.
2) Se över likviditeten och håll ett öga på kassaflödet.
3) Bredda kundstocken så att företaget inte bara är beroende av en eller två kunder samt fortsätt koll på kassaflödet.
Vi kan alltså konstatera att våra experter verkar ta det ganska lugnt på den så kallade krisen. Peter Löwenborg anser att Ericssons neddragningar för några år sedan hade större effekt på det lokala näringslivet än vad ”krisen” kommer att ha.
Oavsett kris eller lågkonjunktur är det alltid läge att ta ett snack med sina ekonomiska rådgivare för att se över ekonomin. Det kanske börjar bli dags att fundera på att ta in en kompletterande finansiär?
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!