Framgångsrika UF-företagare utbildades inom PR och marknadsföring
9/5, 2014 kl. 16:04Tio av Gävleborgs mest framgångsrika UF-företag fick fredagen den 9 maj en genomgång av PR och marknadsföring inför SM 2014 i UF-företagande.
Ett 25-tal ungdomar från UF-företagen Anti-klotter UF, Bookie UF, Charity Shirts UF, Fire Piston UF, Jumpy Kidz UF, Krispigt UF, Make It Fun, Mr Tailored UF, Tassens läderdesign UF, Quick Key UF liksom Taste Europe UF som nyligen deltog på GEP European Challenge i Madrid deltog. På den här miniutbildningen fick UF-företagarna lära sig Precis grundregler i marknadsföring samt miniutbildas i PR och hur man publicerar en pressrelease. Dessutom fick de ta del av Nalle Rydstrands specialistkunskaper inom merförsäljning, nätverk och produktpresentationer.
Utbildningskonceptet UF-företagande ger elever på gymnasiet möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Mer än 270.000 elever har startat och drivit ett UF-företag i Sverige sedan 1980. Många av dem har senare i livet startat ett eget företag. Under fem år i rad har Gävleborg visat det största intresset i landet för Ung Företagsamhet. I år driver närmare 36 procent av den aktuella årskursen i länets gymnasieskolor UF-företag.
– Det är fantastiskt meriterande att ha varit UF-företagare och ha det med i sitt CV, berättar Kalle Löf, projektledare på Ung Företagsamhet Gävleborg, själv tidigare UF-företagare.
– Dessutom är det ett utomordentligt verktyg för gymnasieskolorna att ge de här ungdomarna riktiga erfarenheter inom företagande och hur marknaden fungerar, menar regionchefen Helene Åkerlind.
Några röster från deltagarna om UF-företagandet och dagens utbildning.
– Det mest lärorika med UF och har varit att fått hållit i så många redovisningar och fått pratat inför folk samt med kunder. För ett år sedan kunde jag inte ens stå inför klassen och prata, nu känns det lätt som en plätt!
Det bästa med eftermiddagen var att jag fick lära mig hur jag som marknadsförare, min roll i företaget, kunde göra ett så bra jobb som möjligt. Det var även riktigt många bra tips inför SM!
Katja Andersson, Fire Piston UF
– Genom att driva UF är att man får en liten inblick i hur det är att driva företag, hur det fungerar och vad man behöver kunna. Man får samtidigt väldigt mycket kontakt med närings och arbetslivet som verkligen kan komma till nytta i framtiden! Man lär sig även mycket om sig själv som människa, hur man fungerar i grupp och så vidare, samtidigt som man lär sig mer hur man kan jobba i en grupp och vad som fungerar bäst.
Eftermiddagens utbildning var lärorik då man utöver de ekonomiska kurser jag läser på gymnasiet får en ännu större inblick inom ämnet marknadsföring och företagande av kunniga affärsmän med erfarenheter som kan komma till användning i framtiden! Och även hur jag kan utveckla mig själv som företagare och bli en bättre människa. Tack!
David Töyrylä, Taste Europe UF
– Den största nyttan jag har fått av att driva företag är de erfarenheter jag och mina kamrater har fått genom årets gång. Vi har vunnit priser och stipendier, fått resa utomlands där vi träffat elever och entreprenörer från andra länder, varit en del av näringslivet hemma i Gävle och då har vi inte ens avslutat vår skolgång. Att driva ett UF-företag är något jag alltid kommer bära med mig och som förhoppningsvis kommer hjälpa mig i framtida jobb.
Eftermiddagens utbildning var mycket trevlig och givande. Det bästa är de tips och lärdomar Joe och Nalle gav oss. Som UF-företagare är man relativt ny i branschen så varje tips och kunskap erfarna och framgångsrika företagare delar med sig av är till stor nytta.
Emil Jansson, Taste Europe UF
– Under UF-året har man fått lära sig att ta kontakt med människor och att ta för sig mer vilket jag tror kommer att vara till stor nytta i min framtida karriär. Det har också varit roligt att få se den utveckling vi som grupp och företag har genomgått under året. Sist men inte minst har det också varit bra att få se hur mycket jobb som faktiskt krävs för att driva ett eeget företag, samt naturligtvis hur roligt det är!
Miniutbildningen var överlag mycket bra och många uppfräschningar och nya idéer kom upp. Det absolut bästa tycker jag dock var genomgången i monteragerande, främst eftersom det är det som känns närmast i tiden i och med att SM snart går av stapeln.
Sebastian Johansson, Charity Shirts UF
– Jag känner att jag växer mer som person och det värderar jag väldigt högt när det kommer till att komma ut i arbetslivet som exempel.
Det som var bra med miniutbildningen var att ni pratade på ett sätt som jag själv hade väldigt enkelt att förstå, man förstod mycket och ni gjorde utbildningen till något roligt istället för "bara" en utbildning.
Fredrik Wigren, Fire Piston UF
- Det som jag ser som den största meriten med att driva UF-företag är de erfarenheter som jag har skaffat mig. Man har fått en verklig insikt i hur det är att driva företag men man har även utvecklats som person. Man har själv haft ett ansvar att allt ska fungera samtidigt som man lärt att lita på sig själv för att kunna lösa eventuella problem som dykt upp.
Genom miniutbildningen fick jag en bra inblick i hur många arbetsområden det finns inom marknadsföring och utvecklandet av företag. Även hur viktigt det är att skapa ett gott rykte kring sitt företag och att kunna tala för sig själv och om sitt företag för att lyckas göra den bästa affären.
Vilma Henriksson, Krispigt UF
För mer information om UF-SM
http://www.ungforetagsamhet.se/vasternorrland/arets-uf-massor/sm-2014
Om effect plus+
http://www.effectplus.se
http://www.effectmagasinet.se
Om Precis Reklam
http://www.precisreklam.se
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!