Global Närkontakt
23/9, 2007 kl. 23:59Exporten har stor betydelse för ett lands välstånd och så är det för Sverige! Vår export är ca 51 procent av BNP (Bruttonationalprodukten). 60 procent av alla varor som produceras i Sverige exporteras! Gävle Näringslivsavdelning (GNA) tillsammans med Gefle IF Fotboll bjöd in företagare och andra intresserade till ”Närkontakt” med tema internationalisering.ca 90 personer hade hörsammat inbjudan och kom till Furusalen på Silvanum den 3 september.
Först ut var Göran Arnell, kommundirektör i Gävle kommun, som berättade om kommunens planer för att förbättra servicen för dem som är intresserade av internationell handel. Diskussionerna om vilken region Gävle tillhör kan sägas vara avslutade. Göran menar att det intressanta är att se Gävle som en del av närområdet och pratar vi om en radie på 20 mil från Gävle. Där finns ca 3 miljoner människor inklusive huvudstaden.
– Vi behöver bestämma oss för hur vi bäst får ut Gävle i världen, tyckte Göran.
Kommunledningen har beslutat att inrätta ett internationellt kontor i Gävle som skall ha koppling till GNA. Syftet är att utveckla och främja internationella kontakter. Det kan handla om etableringar både i Gävle för utländska företag och internationellt för våra egna företag. Kunskap om omvärlden, analys och bevakning av omvärlden och marknadsföring blir huvuduppgifterna.
Göran berättade att han tidigare under dagen träffat en delegation med 4 besökare från Colombia. De var kunder till Lantmäteriverket och besöket är ett led i att stärka Lantmäteriverkets relationer.
Prioriteten för det internationella kontoret kommer att ligga på Europa och särskilt EU samt ”nya” marknader som Kina och Ryssland. Det gäller också att samla in information om hur de kommuner som varit framgångsrika lagt upp sitt arbete. Det är också viktigt att ha ett bra samarbete med andra aktörer som arbetar för internationalisering. NUTEK etablerar ett kontor för Mellansverige i Gävle, Exportrådet har etablerat en exportrådgivare här och sedan tidigare finns Handelskammaren och Invest in Gävleborg.
Anita Jonsson, Exportrådet, berättade att hon är en av 21 exportrådgivare ute i landet för att stötta företag som är intresserade av export. Anita har sitt kontor på ALMI.
– Det är med export precis som med sport, man måste vara bra förberedd, arbeta långsiktigt, klara av stenhårdkonkurrens samt vara beredd på att satsa stenhårt för att lyckas, menade Anita.
2006 blev ett väldigt bra år för svensk export. Den motsvarade 51 procent av BNP, vilket kan jämföras med för 10 år sedan då siffran var 30 procent! Då hoppades vi mycket på export till USA och Kina. Idag ser vi den största ökningen på Europa där 70 procent av vår export hamnar. Tyskland är störst med Norge som god tvåa på den svenska exportlistan. Lilla Estland med 1,5 miljoner invånare importerar mer från Sverige än Brasilien!
700 företag i Gävleborg exporterar varor och tjänster. De flesta är små medan vi har ca 20 stora internationella företag som har verksamhet i länet. Det är lite dåligt med medelstora företag och därför har Exportrådet beslutat att satsa på att hjälpa småföretag att växa med hjälp av exportaffärer. Exportrådet har 55 kontor runt om i världen där man kan få hjälp på plats. Av dessa finns 5 i Kina och 4 i USA.
Exportrådet erbjuder en tjänst för småföretagare där de kan få hjälp med att ta reda på förutsättningarna för export. I nästa steg erbjuds man hjälp med marknadsundersökningar och att hitta lämpliga partners i olika länder. Av dem som fått den hjälpen kom 80 procent igång med export!
Anita försöker besöka så många företag som möjligt för att få en uppfattning om potentialen i länet.
Den som är intresserad att veta mer välkomna att kontakta Anita Jonsson på Exportrådets kontor. Eller också anmäla sig till en informationsträff på Konserthuset den 24/9.
Kina, hur går det att göra affärer där? Tommy Eriksson, Handelskammaren, har bott i Kuala Lumpur i fem år där han arbetade för Ericsson. Han hade många kontakter med Kina och har även via sitt arbete på Handelskammaren hjälpt till att lotsa många företagare som besökt Kina för att undersöka möjligheterna till etablering.
Den som vill göra affärer i Kina måste vara förberedd på att kunna möta en mycket annorlunda kultur. För det första är det tillrådligt att alltid anlita en tolk. I de större kuststäderna som Shanghai och Hongkong talar man engelska men det är inte så vanligt i andra delar. Byråkratin är välutvecklad i Kina och det kan ibland vara svårt att förstå vem det är som bestämmer.
Men marknaden är enorm! Om alla 1,3 miljarder kineser skulle använda tandkräm så handlar det om ca 100.000 mil per år!
Om man importerar från Kina handlar det alltid om fulla containrar men det finns möjlighet till samlastning. Det finns företag i Gävle hamn som hjälper till med det.
I Kina gäller det också att vara försiktig med siffror. Dels har de ett räknesystem som inte är baserat på 10, som vi, och dels betyder vissa siffror obehagliga saker. 8 är däremot ett lyckotal och därför invigs olympiska spelen i Peking den 8/8 kl 8!
Tabun:
1) Japan
2) Falu Gong
3) Mänskliga rättigheter
4) Taiwan
5) Kritik mot Mao
6) Skryt
Om du följer dessa råd samt är noga med att ha visitkort på kinesiska och lär dig hur du överlämnar dem så kan det gå bra!
Tommy har också undersökt möjligheterna att ordna ett fotbollsutbyte med GIF, vilket har väckt stort intresse. Så nu gäller det att några sponsorer ställer upp och hjälper till med respengarna! Kineserna tror att det ”bara” kommer ca 20.000 åskådare till en sådan match…
Peter Hessel, GIF:s nye klubbdirektör, presenterade idéerna hur GIF Fotboll skall utvecklas och det handlar om att skapa en grund för att etablera laget ibland topp-5-lagen i allsvenskan, ingen dålig målsättning! En ny arena är nödvändigt för att det skall lyckas och man försöker i första hand rikta in sig på bygga nya läktare på Strömvallen. GIF har tredje minsta budgeten i allsvenskan, men lika många poäng som Malmö FF som omsätter 4-5 gånger mer pengar!
GIF anses som ett föredöme i Sverige när det gäller att vara effektiv med pengar och hur man spelar.
Sen tittade vi på fotbollsmatchen GIF-Elfsborg. GIF visade lejonklon och var nära att vinna, men 2-2 mot förra årets svenska mästare var ett bra resultat. GIF visar att man är på väg från att vara ett småföretag i fotbollsbranschen till att bli ett medelstort…
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!