Hur ska man som företagare få ut sitt budskap i en förändrad mediavärld?
5/3, 2009 kl. 10:49Det blir allt viktigare att välja rätt väg för att marknadsföra sitt företag med tanke på det enorma mediautbudet. Utbudet av tidningar, TV, radio, stortavlor, Internet mm ger oändliga möjligheter och det kostar enorma summor om man vill finnas med överallt. Svenskt Näringsliv, Sveriges Byggindustrier, Teknikföretagen och Gävle Affärsnätverk bjöd in Joe Formgren till den traditionella lunchen på Gävle Golfrestaurang den 4 mars. Joe driver mediaföretaget Gestrike Media berättade hur man som företagare kan få ut sitt budskap i dagens mediavärld där Internet spelar en allt större och viktigare roll.
Hans Lundquist, Gävle Affärsverk, hälsade ett 40-tal åhörare välkomna.
Branschen utvecklas i en rasande takt men det kan vara svårt att veta var i mediabruset man fått en viss information. De flesta företagare är otroligt duktiga i sin profession, mer för att nå ut måste man ha en kommunikationsplan.
– Kommunikation kan man se i tre delar, det goda samtalet, annonsering och PR, sa Joe Formgren.
Man måste kunna berätta sin historia, personer som Ingvar Kamprad och Bert Karlsson är bra exempel på människor som är kända för vad de gör.
Annonserar gör man för att synas på arenareklam, i tidningar, på TV osv. Men det kostar och det gäller att göra det i lagom doser i respektive media.
PR eller Public Relation handlar om att kommunicera sitt varumärke till medarbetare, kunder, leverantörer, blivande kunder, investerare och andra intressenter. Media är en bra plattform för att förmedla företagets nyheter och värdegrund.
– Om Daniel Westling varit från Knutby kanske kronprinsessan Victoria inte blivit intresserade, skämtade Joe.
Joe menar att Knutby framstår som något helt annat än Ockelbo trots att de i grunden har vissa likheter. Men händelserna i Knutby och mediernas bevakning har påverkat vår uppfattning om det samhället.
Varumärket är inte bara ett namn, det är också en grafisk profil och en historia.
Joe Formgren rekommenderar företagen att utse vilka som är marknadsansvariga för att marknadsföringen inte skall falla mellan stolarna. Det är också viktigt att den eller de personerna har ett bra stöd, både internt och externt, till exempel en reklambyrå. Det gäller också att hålla ordning på sina marknadsföringsverktyg.
– Skicka aldrig ut information med synliga e-postadresser, det riskerar bara att konkurrenter kan få information om företagets kunder, rekommenderade Joe.
Det är också bra om man kan arbeta upp bra kanaler till media. Bingo är om man får utrymme för en spalt, som Dunckers Gårdsbutik som har en ostspalt i GD.
Skicka ut nyheter till alla branschtidningar, det finns många sådana!
Joe Formgren har också utvecklat ett Internetverktyg som han erbjuder alla intresserade ett använda, http://www.svenskpress.se. Svensk Press kan användas av skribenter för att få ut sitt material till olika tidningar. Man lägger in sin text och eventuella bilder och sedan kan man skicka ut en länk till media, ett enkelt sätt att få ut sitt budkskap.
Man behöver också planera inte bara för de goda nyheterna. Vem på företaget skall uttala sig ”när det smäller”?
Joe lovade alla som är intresserade av Svensk Press att det bara tar några minuter att registrera sig och sätta igång. Alla artiklar publiceras automatiskt på Företagsbladets och GestrikeMagasinets hemsidor. Joe kunde också demonstrera den funktion genom att visa att dagens lunchmöte redan låg ute på Internet!
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!