Kickoff för MellanSveriges LogistikNav
6/12, 2011 kl. 07:44MellanSveriges LogistikNav - ett unikt samarbete mellan i första hand 7 kommuner i region Dalarna och Gävleborg, där kommunikationsnoderna Gävle och Borlänge är de två loken som drar projektet. Dessutom ingår högskolorna i Gävle och Borlänge, logistikföretag som Gävle Hamn, åkerier med flera i nätverket där Mellansvenska Handelskammaren är initiativtagare och samordnare.
Det handlar om en organisation, som gör att vi även i framtiden kommer att vara ett av de mest export- och importintensiva områdena i Sverige! Den 17 november samlades drygt 110 intressenter för MellanSveriges LogistikNav i Gävle Konserthus för en Kickoff med intressanta föredrag och flera inbjudna gäster med landshövding Barbro Holmberg i spetsen. Två stora nyheter presenterades också:
- E16 som planeras mellan Gävle och Oslo kan förlängas österut via färjetrafiken med Raumo till Moskva!
- ett nytt industriområde med inriktning på logistik planeras i Gävle i Tolvforsskogen, väster om E4 i höjd med Sätra.
- Det finns många Logistiknav så det gäller att synas men vi måste ha en bra produkt att konkurrera med, sa Torsten Engwall. Ledorden för projektet:
• samverkan
• regional kraftsamling
• positionering av läge i första klass
• nätverkande
Landshövding Barbro Holmberg pekade på att Gävle varit en viktig handels- och hamnstad sedan 1500-talet. - Gävle är fortfarande en viktig hamn och betydelsefull för våra starka industrier, sa Barbro Holmberg. Gävle är dessutom den främsta GIS-staden i Sverige med bland annat ESRIs Europeiska huvudkontor. Barbro Holmberg framhävde också marknadsföring som en viktig komponent i arbete med MellanSveriges LogistikNav.
Anders Ahlgren, 1:e vice ordförande i Region Dalarna, menade att synen på Gävleborg och Dalarna som något av "B-län" måste förändras så att vi hamnar bland "A-länen".
- Dalarna bidrar positivt till Sveriges ekonomi med både basindustri och turism, sa Anders Ahlgren. Dalarna har Sveriges tredje största besöksnäring, vi tär inte, vi bidrar!
Även det kulturella med allt från midsommar till Peace and Love-festivalen är en viktig del av besöksnäringen.
- Många människor har en positiv bild av Dalarna och då bidrar starka varumärken som Vasaloppet med mera, sa Anders Ahlgren. Dessutom har vi norra Europas största alpina område!
Den återupptagna gruvbrytningen kommer att ge många arbetstillfällen men också ställa stora krav på transportmöjligheterna.
- Vi behöver provocera och ta position när det gäller logistik, sa Anders Ahlgren. Och det handlar om tre viktiga saker, samarbete, samarbete och samarbete!
Anders Franck, Mellansvenska Handelskammaren, var moderator.
- I en jämförelse gjord av Intelligent Logistik tidigare i år hamnade Gävle/Sandviken på 15:e och Falun/Borlänge på 20:e plats, sa Anders Franck. Målet för Mellansveriges Logistiknav är att hamna bland de sex främsta senast 2015!
Av kriterierna uppfyller vi redan följande:
• strategiskt läge,
• utbyggd infrastruktur
• tillgång på arbetskraft
• tillgång till utbildning
• tillgång till mark
De här behöver vi förbättra:
• nätverket
• regionala samarbetet
• logistikparkerna
• varumärket (och kommunicera detta)
MellanSveriges LogistikNav har redan börjat ett visst samarbete med Norrköping/Linköping och strategin är att utmana planerna på en ny hamn i Stockholm. - Gävle kan fungera som hamn för norra Stockholm och Norrköping för de södra delarna, sa Anders Franck. På det sättet slipper man investera miljardbelopp i en ny hamn och den infrastruktur som skulle behöva byggas upp. MellanSveriges LogistikNav har en hemsida med länkar till alla aktörer och Anders rekommenderar alla att besöka den!
Jan Bohman, kommunalråd i Borlänge, förespråkade också en offensiv taktik.
- Borlänge växer och når förmodligen 50 000 invånare nästa är, sa Jan Bohman. Vi har förändrat bilden av oss som Sveriges Chicago till Peace and Love.
I Borlänge byggs handelsområdet kring Kupolen ut och där är det bland annat meningen att IKEA skall etablera sig. Man försöker också samla alla logistikföretag för att få bättre samordning. SSAB är helt beroende av järnvägstransporter och det finns helt enkelt inte kapacitet att ha transporterna på bil.
- Vi är gravt järnvägsberoende, sa Jan Bohman.
Göran Arnell, Gävles kommundirektör, basar också över en kommun som växer. Idag 95 200 invånare och det ökar stadigt.
- Gävle har flera stora arbetsgivare som Korsnäs, Leaf (Läkerol), Syntronic, Kraft (Gevalia), Lantmäteriverket samt Sandvik och Ovako i närheten, sa Göran Arnell.
Gävles läge är utmärkt ur logistisk synpunkt med två europavägar (E4 och E16), hamnen, tre järnvägslinjer (stambanan, ostkustbanan och Bergslagsbanan) hamnen och Arlanda inom nära räckhåll. Och Inom två timmars resa bor tre miljoner människor! I hamnen arbetar cirka 750 människor inklusive alla de företag som är verksamma där.
- Det är viktigt att ha byggbar mark i beredskap och vårt mål är att alltid ha 70 hektar mark tillgänglig, sa Göran Arnell.
Han avslöjade också planerna på ett nytt industriområde i Tolvforsskogen väster om E4, norr om Scandic Väst. Tanken är att järnvägen skall dras om för att ge bättre omrangering. Kalkylen pekar på en besparing på 45 minuter per omrangering!
Lena Erixon, stf generaldirektör på Trafikverket i Borlänge, redogjorde för planerna för att komma tillrätta med driftsstörningar och kapacitetsbrist.
- Man kan ibland behöva göra investeringar 20 mil bort för att lösa ett trafikproblem, sa Lena Erixon. Därför är det positivt att Banverket och Vägverket slagits ihop till en enhet så att vi får bättre möjligheter till samverkan mellan de olika trafikslagen.
Utgångspunkterna för den pågående järnvägsutredningen för att öka kapaciteten:
• påverka användandet
• bättre utnyttjande av de befintliga spåren
• ombyggnad
• nya investeringar
Enligt Lena Erixon är underhållet eftersatt, vilket måste åtgärdas eftersom vi behöver ett mer robust järnvägsnät. Den nuvarande trafiken uppfyller dessutom redan prognosen för trafikflödet 2020!
- 40 procent av problemen kan härröras till anläggningen, sa Lena Erixon. Det behövs ett tillskott på 23 miljarder för att stoppa förslitningen.
Idag läggs 80 procent av budgeten på löpande underhåll och resten på förebyggande underhåll.
- Men det skulle behöva vara tvärt om, sa Lena Erixon. Banavgifterna borde gå helt till investeringar för att det skall fungera.
Lena Erixon förutspådde att det kommer att bli trångt på järnvägen när gruvbrytningen återstartar i Dalarna. Som en del i arbetet att öka kapaciteten kommer bland annat sträckan Storvik - Gävle att få mötesspår.
- Snart finns en combiterminal i varenda kommun och där måste vi på Trafikverket peka ut var det är lämpligt, sa Lena Erixon. Godsmängden i Sverige kommer att öka med 50 - 80 procent de närmaste åren och det kommer att ställa stora krav på transportsystemet.
Jan Persson, VD på Kilenkrysset, avslutade med att berätta om sin livsresa från bondgrabb till framgångsrik byggare av lagerhotell mm. Jan är också involverad i utvecklingen i Rosersberg, som Gävle Containerterminal kommer att ansvara för.
Ett av de företag som han startat heter idag MECA Bildelar. Han började med att tillverka bildelar till den egna Volvon och det utvecklades till en företagsgrupp med 100 anställda. Men det är problem att växa när man är småföretagare.
- När man är fem anställda behöver man hjälp med bokföring mm, men det behövs 10 personer för att ha råd med det, sa Jan Persson. Minska byråkratin för småföretag så blir det bättre fart.
För egen del är han väldigt kritisk till alltför mycket byråkrati, bidrag till företag och segdragna processer för att kunna bygga.
- Min rådgivare sa åt mig att sälja eftersom det kostade mig 1 000 kronor mer per dag att ha lön än att sälja och i stället skatta för kapitalinkomsterna, sa Jan Persson. Efter lite funderingar följde jag hans råd.
I stället gav sig Jan Persson in i byggnadsbranschen och har idag ett stort fastighetsbestånd. Bland annat har han byggt H&Ms lager i Eskilstuna och ett boklager, Förlagssytem, i bland annat Falun.
- Skall byggprocessen fungera måste byråkratin minska, sa Jan Persson. Det är inte rimligt att behöva vänta i flera år på ändring av detaljplaner eller i veckor för att få besked om det behövs skyddsrum eller inte.
- Det är skönt att höra att Gävle har som målsättning att alltid ha 70 hektar mark tillgänglig för byggnation, avslutade Jan Persson. Programmet avslutades med utdelning av ett stipendium 25 000 kronor ur Sven Lübecks Insamlingsfond till Josefin och Jenny Lindberg för sitt examensarbete "Metod för värdering av Logistiknav i Sverige". Ordföranden i fonden, Landshövding Barbro Holmberg, överlämnade stipendiet.
Efter Kickoff var det mingel med tilltugg. Några röster ur minglet:
Jan Bohman, Borlänge kommun: alla inser att vi måste tänka i stråk när det gäller logistik. Vi har ett bra samarbete med Falun och några andra kommuner i Dalarna när det gäller logistiknavet.
Hans Wahlström, ordf. Gävle Hamn: Jag är förälskad i Logistiknavet! E16 kommer att öka effektiviteten och ge transporterna större flexibilitet.
Per Johansson, kommunalråd Gävle kommun: målet är att skapa bättre förutsättningar för att transportföretagen skall kunna samarbeta och vi skall därför koncentrera oss på tre nav, Gävle Hamn, Ersbo och Tolvfors.
Det blir i vilket fall spännande att följa utvecklingen för MellanSveriges LogistikNav. Det stora engagemanget från dem som jobbar med projektet gör att man känner tilltro till att det skall bli en framgång!
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »