Kilometerskatt – nationellt förödande
16/9, 2010 kl. 13:53Stig Eng, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Nordanstigs kommun, anser att kilometerskatten kan få förödande konsekvenser för Sverige.
+ Hur påverkas företagen och konkurrenskraften i Gävleborg om både kilometerskatt införs på tunga fordon och om drivmedelspriserna höjs?
+ Vad innebär förslagen om höjda arbetsgivaravgifter generellt och en fördubbling av avgiften för anställda under 26 år? Hur påverkar det näringslivets möjligheter att anställa unga i länet?
Vi förde frågan vidare till kommunstyrelsens ordförande i samtliga kommuner i Gävleborg. Här är Stig engs svar:
1) Vad kan du säga till de åkeriföretag som drabbas av att kostnaderna kommer att öka med upp till 400 000 kronor per bil om kilometerskatt genomförs, exklusive ökade drivmedelskostnader?
- Ett sådant förslag måste vi tillsammans motverka på alla sätt.
2) Hur ställer ni er till att skogsföretagen beräknar att cirka 30 % av svensk skogsareal kommer att bli olönsam att avverka? Det skulle bland annat innebär ökad import av timmer samt minskad tillgång på inhemskt biobränsle.
- Ett förslag som ej får genomföras, det vore nationellt förödande.
3) Hur ställer ni er till förslagen att införa lärlingssystem i alla branscher för att kompensera för en höjning av arbetsgivaravgiften för unga?
- Vi ställer inte upp på en höjning av arbetsgivaravgiften. Lärlingssystem bör införas i dom flesta branscher.
4) Några övriga kommentarer till de idéer och synpunkter som framförts?
- Höjning av arbetsgivaravgiften för unga innebär att det blir svårare för dem att komma in på arbetsmarknaden.
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!