Kulfaktorn – vinnarrecept för framgångsrika företag
10/11, 2010 kl. 13:53Framgång – vad är det egentligen och hur når man framgång? Har framgångsrika företag några gemensamma faktorer som vi kan lära oss av så att fler kan bli framgångsrika? Per-Arne Wikström på Högskolan i Gävle har intresserat sig för frågan och ägnat flera års forskning åt att ta reda på hur det förhåller sig. I Gävleregionen finns bra möjligheter genom projektet Framför, som utser de 50 mest framgångsrika företagen i Gästrikland. När diplomen delas ut i början av nästa år är det för tionde gången! De 240 företag som fått utmärkelsen under de 10 åren ger ett utmärkt underlag för att ta reda på svaret på frågan – varför blir vissa företag framgångsrika?
Per-Arne Wikström är född och uppväxt i Norrköping. Pappan gav den första inspirationen till intresset för att undersöka framgångsfaktorerna. När Per-Arne frågade honom vilken linje han skulle välja blev svaret ”välj det som du tycker är roligast”.
Det hela började 1992 Per-Arne studerade företags kundorientering, stämde verkligheten med företagens image. Hur gör ni? Vilka erfarenheter har ni? Dokumentation? 1997 handlade det om IT-företagen som alla sade sig ha det bästa IT-redskapet. ”Hållbar utveckling” är ett nyckelord för att minska miljöpåverkan, men hur ser det ut i verkligheten? Den frågan förde Per-Arne Wikström till Australien och Brisbane där han och familjen tillbringade två år.
- Jag är inte intresserade av trenderna, jag är intresserad av att studera vad som händer i företagen och jämföra det med vad de säger sig vilja stå för, säger Per-Arne Wikström.
När familjen Wikström flyttade tillbaka till Sverige blev det Gävle och kanske lockade möjligheten att studera Framförföretagen!
- Alla förändringar och omorganisationer sätter igång processer i företag och organisationer som ibland motverkar syftet, säger Per-Arne Wikström. Jag är intresserad av att se vad som händer i sådana situationer.
Per-Arne frågade ett antal personer som sysslar med arbetsmiljöfrågor och bad dem nämna tre företag som de tyckte hade en bra arbetsmiljö. Alla Gästrikeföretag som omnämndes hade samtliga fått utmärkelsen Framför!
- Framgångsrika företag hänger ofta ihop med bra arbetsmiljö, säger Per-Arne Wikström. Men det är trivsel som är den främsta gemensamma faktorn.
- Forskning är ofta problemorienterad men jag är intresserad av att få veta vad som gör att företag blir framgångsrika, fortsätter Per-Arne.
Trivsel på jobbet leder till låg sjukfrånvaro och låg personalomsättning, men en bra arbetsmiljö i det hänseendet behöver inte innebära att det är välstädat. Men det är högsta chefen som avgör hur bra arbetsmiljön blir. En bra chef skall vara tydlig, synas på golvet och i fikarummet och vara rädd om personalen. En bra chef skall visa respekt för personalens idéer och ventilera dem på ett öppet sätt. Chefen skall också visa på olika sätt vad som är viktigt. Framgångsrika företag har få formella möten men desto fler informella! Anställda känner stor trygghet och vågar ta upp även känsliga frågor.
- Öppen kommunikation har visat sig ha stor betydelse, säger Per-Arne Wikström. Man kan tala om en familjekänsla eftersom besluten fattas tillsammans.
Familjekänslan betonas av att man på firmafesterna alltid tar med respektive eller en kompis. Personalen upplever också att de får stöd när man får privata problem.
- Det blir bättre acceptans för övertid om man har allvarligt kul på jobbet, säger Per-Arne Wikström. En skämtsam ton som är rå men hjärtlig och kanske skulle kunna uppfattas negativt i andra sammanhang.
- Jag hoppas att även Hälsingekommunerna skall bli med i Framför, avslutar Per-Arne. Det skulle vara bra för Gävleborg med en gemsam utvärdering och utmärkelse.
”Motivation slår klass” brukar det heta i idrottsreferaten men det gäller ju även på jobbet!
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!