Lillhagsskolan hälsade på i Templet
11/2, 2016 kl. 14:51Nästan 30 elever från klass 7D i Lillhagsskolan i Bomhus hälsade på i Templet i Gävle torsdagen den 11 februari. Där träffade de Joe Formgren som driver reklam- och pr-företagen Precis Reklam, Gestrike Media och effect plus+.
Joe Formgren berättade om sina yrkesval och visade eleverna bland annat hur man presenterar nyheter och erbjudanden i flera webbtidningar samt hur man sedan kan sprida och dela innehållet vidare i t.ex sociala medier och nyhetsbrev.
De nättidningar som visades var:
http://www.svenskpress.se
http://www.effectmagasinet.se
http://www.foretagsbladet.se
http://www.gestrikemagasinet.se
Trossen är ett långsiktigt koncept för samverkan mellan skola och arbetsliv inom privat och offentlig sektor där företag och organisationer följer en fadderklass under hela deras högstadietid.
Metod
De företag som deltar i Trossen matchas med en skolklass redan när eleverna går i årskurs sju. Under en treårsperiod, fram till och med årskurs nio, bygger man tillsammans upp kontakten och lär känna varandra genom studiebesök och projektarbeten.
Vad ger samarbetet?
Samarbetet ska bidra till:
företagens behov av kompetent arbetskraft
att öka förståelsen för företagens roll i samhället
bättre studieresultat då fler elever gör väl grundade val utifrån sina egna förutsättningar, intressen och behov
framgångsrika elever som känner sig trygga i sina val av utbildning
och yrken
höjd utbildningsnivå och därmed även ökad tillväxt och utveckling
bättre företagsklimat i kommunen
färre avhopp och omval i gymnasieskolan och vuxenutbildningen
För mer information om Trossen se:
http://www.gavle.se/Naringsliv--arbete/samverkanskolaarbetsliv/Kom-med-i-vara-samverkansgrupper/Trossen/
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!