Matchvärd – värdeladdad marknadsföring
23/4, 2009 kl. 13:52Alla som varit på fotboll har hört uttrycket ”dagens matchvärd är…”, ”dagens matchvärd har utsett matchens lirare” och så vidare. ”Bli matchvärd för en kväll – arenan och publiken är er!”
Men hur är det att vara matchvärd och vad innebär det för företaget? Vi kollade in på matchen GIF mot Elfsborg där Dahlboms Bil var matchvärd.
• 20 st sittplatser med fika
• 20 st mat med måltidsdryck
• 20 st matchprogram
• 20 st halsdukar
• 20 st kepsar eller mössor
• Träff med tränaren före matchen
• Matchvärdspresentation i högtalaren
• Möjlighet till reklam på storbildsskärmen
• Logotyp på matchannonserna i GD & AB
• Exponering i de medier som GIF använder inför match
• 1/2-sida i matchprogrammet
• Matchvärden utser matchens lirare i båda lagen och delar ut priser (som GIF skänker)
– För oss ger det otroligt mycket, säger Christer Dahlbom, VD på Dahlboms Bil. Idag ställer ut våra populära Subarubilar och dessutom har vi bjudit in ett 20-tal trogna privata Subarukunder.
Eftersom det finns fler trogna Subaruköpare än biljetter i paketet så skedde urvalet slumpmässigt. Som privatkund är man inte van att få en sådan uppmärksamhet!
Gänget från Dahlboms samlades i det nya VIP-tältet i god tid före matchen där Heartbreak Hotel hade dukat upp en smakfull buffé. Christer uppskattade också att det hela var mycket välordnat.
– Dessutom ger det en skön matchkänsla när man hör publiken samlas på läktarna och hejaramsorna före matchen, säger Christer. En fantastisk uppladdning för matchen.
Hela gänget samlades sedan uppe på huvudläktaren för att titta på matchen tillsammans. I pausen hade man sina platser reserverade i VIP-tältet för pausfikat. Man passade också på att diskutera olika alternativ för vilka som skulle utses till matchens lirare.
Vi kunde också konstatera att det var många som tog tillfället i akt att ta sig en titt på Subarubilarna som stod uppställda vid staketet mot Kungsbäcksvägen.
Dahlboms gäng utsåg sedan Jonas Lantto i GIF och landslagsspelaren Anders Svensson i Elfsborg till matchens lirare. Anders Svensson var den klart gladaste av de två, men så hade han också avgjort matchen för Elfsborg med en frispark i slutsekunderna.
Christer Dahlbom tycker det är väl använda pengar att satsa på matchvärdskapet, dels för den massiva exponeringen och dels för tillfället att kunna göra lite extra för sina trogna kunder.
Marco Bäcker, GIF:s marknadsavdelning, hur jobbar ni med matchvärdskapet?
- Vi på Gefle IF är väldigt flexibla när det gäller matchvärdskapet. Vi försöker tillmötesgå kundens egna önskamål så långt det är möjligt. Man kan exempelvis lägga till extra platser, vi kan ordna konferensrum före matchen, man kan spela en internmatch tidigare på dan eller hitta på någon annan kul aktivitet!
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!