Ockelbo - ett starkt varumärke
21/6, 2008 kl. 23:23Ett varumärke innehåller fyra olika ingredienser: Namn, logotype, grafisk profil och sin historia. Säg "Ockelbo" och många ansikten spricker upp i ett glatt leende. Det betyder sannolikt att varumärket "Ockelbo" är positivt laddat och ger goda associationer.
Sedan tonåren var han ansvarig biografmaskinist och höll ställningarna på biografen Röda Kvarn som var belägen mitt i samhället, alldeles norr om Sundsbron, ända fram till den lades ned för några år sedan. I flera år har Mikael även arbetat på Ockelbo Marknad och hjälpt Heartbreak Hotel att servera massor av hamburgare och pilsner till törstande Ockelbobor och långväga gäster.
För något år sedan upptäckte Mikael att den särskilda Ockelbo-logotypen som användes både på båtarna och snöskotrarna började figurera i flera olika sammanhang. Mycket av det nyvakna intresset för varumärket berodde nog på den kultförklarade TV-serien Pistvakt, där den populära och orangefärgade Ockelbo-skotern av modell 300 fick en framträdande plats och dessutom en egen sång (Ockelbo 300, baserad på den gamla soulklassikern Gimme Some Lovin som framfördes av Spencer Davis Group). Ockelbo Baskets elitsatsning där den klassiska logotypen prydde spelarnas dräkter betydde säkert också en hel del för att återuppliva glansen runt samhället och varumärket.
Den speciella logotypen med det breda ovala O-et ritades ursprungligen av den motorintresserade frilansaren Bengt-O. Alskog (arbetade för bl.a Teknikens Värld, Expressen och Race som senare blev Båtnytt) när han samarbetade med den legendariske Erik "Ockelbo-Lundgren".
– Eftersom logotypen är i familjens ägo och ett registrerat varumärke sedan tidigare och började dyka upp lite här och där insåg jag att den borde kunna användas på flera positiva sätt, berättar Mikael.
– Vi kommer därför att börja ta fram en kollektion av "Ockelbo-produkter". I första hand T-shirts, kepsar, flytvästar och ryggsäckar. Eftersom det är en del som hört av sig och vill tillverka "Ockelboprodukter" kommer vi att ställa oss positiva till ett samarbete under förutsättning att det håller den höga kvalitet som kännetecknat "Ockelbo" genom åren och att det är inom produkt- eller tjänsteområden som gynnar både varumärket och samhället förstås, säger Mikael.
– När det gäller båtarna kommer pappa (Kjell Olsson) att fortsätta att tillverka både reservdelar och tillbehör. Så det kommer att finnas grejer tillgängliga i många år framöver. Han får t.o.m resa runt en del och certifiera båtar då det tyvärr förekommer en del mindre bra kopior på marknaden.
Mikael kommer f.ö själv att marknadsföra "Ockelbo" på sina träningskläder då han i år är inne på sin femte klassiker. Att Mikael är ett energiknippe utöver det vanliga förstår jag när han redogör att "Klassikern" innebär att under samma år åka Vasaloppet (90 km), cykla Vätternrundan (30 mil på 12-14 timmar), Vansbrosimningen (3 km) samt att springa Lidingöloppet (30 km)!
– Inför lanseringen av den nya kollektionen kommer vi att öppna upp en helt ny hemsida som kommer att innehålla en hel del del nostalgi men även de nya "Ockelbo-prylarna" och kanske även en del Ockelbo-båtar med tillbehör, hälsar Mikael.
Ni som är intresserade av Ockelbos varumärke och vill höra Mikael berätta mer om klassikerna kan träffa honom redan på Ockelbo Marknad där det blir premiärvisning av "Ockelbo-collection". För mer information om varumärket Ockelbo och de nya produkterna se: http://www.ockelbo-collection.se
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!