Ockelbo Plastkultur
19/6, 2008 kl. 23:59Människor i hela Europa, i arabländerna och ända borta i fjärran östern skriker högt av skräckblandad glädje i Ockelbos häftigaste exportprodukt: vattenrutschbanorna.
- Nu trappar jag ner, säger han, men tillägger att han nog ofta kommer att finnas på det växande företaget.
Kjell Olsson är en av många Ockelbobor som har Erik Ockelbo-Lundgren att tacka för sitt plastkunnande. Själv gick han som ung till båtfabriken i Mo och tittade på hur de som jobbade med båtarna gjorde. Och han kan i dag skratta åt minnet av sitt första och misslyckade försök att bygga en båt, som blev alltför tjockt struken med plast.
Han började som egen företagare 1970 och tillverkade plastskärmar till bilar, bland annat Volvo och Ford.
- Och så var jag och jobbade ibland hos Ockelbo-Lundgren, men inte som anställd. Det var på Bengt Naenfelds tid, när han var ägare till Ockelbo-Lundgrens.
Kjell blir nästan lite högtidlig när han pratar om Erik Lundgren, menar att han var en fantastisk företagare och pionjär, även när det gällde plastkunnande.
- Ibland undrar man hur det hade sett ut i Ockelbo om han hade fått leva. Det hade säkert varit någonting stort här.
Själv arbetade han alltså aldrig åt Erik Ockelbo-Lundgren. Han blev tillverkare av båtar och kanadensare samt legotillverkare av formar och huvar och kåpor till snöskotrar, med Industribolagets nya ägare som kunder.
- Några anställda hade jag inte. Det var jag och Erna, säger han och nickar uppskattande mot sin fru.
Kjell Olsson hade bredd i sin tillverkning. Han gjorde delar till företaget Lenko i Östersund, som tillverkade Larven snöskotrar.
- Det gjorde vi i många år, till 1982 när våra lokaler i Lingbo brann ner. Sedan byggde vi eget i Flaggbacken i Ockelbo och tillverkade formar till Industribolagets skotrar, vi gjorde huvar till Lenko och plastdetaljer till snökanoner.
Kjell har dessutom gjort detaljer till flera ambulanstillverkare.
- Här skulle jag egentligen inte ha varit, säger han lätt road om Ockelbo Plastindustrier AB.
- Men jag började vara här, och så blev det halvtid, och heltid. Och 1998 blev jag delägare. Det bara blev så.
Ockelbo Plastindustrier AB är ett rent produktionsbolag. Det är Hydrosport AB i Gävle som marknadsför, säljer och monterar företagets produkter; ett 50-tal vattenrutschbanor varje år. Kjell Olsson konstaterar att tillverkningen har legat på ganska jämn och hög nivå under de tio åren. Några egentliga svackor har han inte upplevt.
- Det har varit bara att köra, säger han och berättar, lite försiktigt, att det finns tankar på utbyggnad och nyanställningar.
- Vi är tio här i dag men skulle kunna behöva någon mer.
Han berättar med entusiasm om den senaste anställningen, den sedan länge nedlagda skoterfabrikens utvecklingschefchef Stig Eriksson, som efter sommaren blir företagets vd.
- Han kan allt det här. Och han ska fortsättningsvis leda företaget.
Ockelbo har varit stort när det gäller plast. Ockelbobåtarna är fortfarande älskade och åtråvärda, det gjordes plasthuvar och andra detaljer till snöskotrar och entreprenörer levererade plastprodukter långt utanför Ockelbo.
- Vi var ett tiotal företag, säger Kjell Olsson men konstaterar att flertalet företagare har uppnått pensionsålder.
- Och vi har alla fått våra grundkunskaper från Ockelbo-Lundgren, den saken är klar. Och sedan har kunskaperna förstås utvecklats, med sprutmetoder och allt sånt där.
Kjell Olsson säger att det var mycket nära kontakt mellan de tiotalet familjeföretag i Ockelbo som arbetade med plast.
- Vi hjälpte varann och lånade av varann. Vi försökte få så mycket jobb vi kunde men konkurrerade aldrig och försökte aldrig ta jobb ifrån varann. Och oftast hade alla för mycket, så att vi inte hann med.
Ungefär så är det alltså även i dag. De få veckor på året som det kan ha varit någon nedgång har företaget tacksamt tagit emot.
- Då har vi fått tid för reparation och underhåll av formar och mycket annat. Men årstider har inte spelat någon roll eftersom vi säljer över så stor del av världen, och konjunkturerna har vi inte märkt så mycket av.
Jobbar ni för att växa?
- Ja, visst gör vi det, svarar Kjell Olsson. Och Stig Eriksson nickar instämmande.
Och en utbyggnad blir det…
- Det ska ju planeras också, säger Kjell lite försiktigt. Och förresten, säger han skrattande, det är ett problem för nya vd:n.
- Angenäma problem, replikerar Stig Eriksson.
Slutligen, Kjell Olsson, vad har varit roligast med det jobb du har gjort?
- Det har varit att utveckla formar. Det finns ett välbefinnande i att utveckla grejer. Och att sedan utveckla något nytt.
------------------------------------------------------------------------------
Bildtexter:
Kjell Olsson har stått i ledningen för Ockelbo Plastindustrier AB under tio års tid. Nu trappar han ner, men räknar med att följa företagets positiva utveckling som pensionär.
Stig Eriksson tar över ledningen av Ockelbo Plastindustrier AB, som verkställande direktör, under sensommaren. Men Kjell Olsson, som är delägare i företaget, vill gärna finnas på företaget för att följa utvecklingen.
------------------------------------------------------------------------------
Plast är tradition och stolt historia i Ockelbo.
Det hela började egentligen med att Erik "Ockelbo-Lundgrens" farfar drev järnhandel i Ockelbo. Dennes son Robert var en riktig innovatör som tillverkade skogstillbehör och startade egen skidfabrik. När sedan racerföraren Erik fann ett nytt sätt att arbeta med plast och glasfiber i USA kunde han genom flitigt utövande i familjens smedja i Mo i norra Ockelbo bli pionjär på den svenska marknaden.
Ockelbo-Lundgren inledde plastproduktionen med att tillverkade plastkarosser till en sportbil, inspirerad av Ferrari, på 50-talet.
När den första "Mo-båten" presenterades 1959 - inleddes en epok i branschen.
Erik Lundgren hittade den v-bottenform som gjorde att Ockelbobåtar gick mjukt i sjön, något som uppskattades av många.
Men plast är inte bara båtar i Ockelbo. Det tillverkas många andra produkter.
Plastbåtstillverkningen startades 1959 och lades ner 5 december 1979, men plast har behövts till många andra Ockelboprodukter, bland annat kåpor och andra plastdetaljer till Ockelboskotrarna, som tillverkades åren 1963 till 1990.
Erik Lundgren, som inledde en mycket framgångsrik racerkarriär i slutet av 1940-talet, avled 16 september 1967 i sviterna av en hjärtinfarkt. Han hade startat och utvecklat båttillverkningen och var också entreprenören bakom Ockelboskotrarna. Men företaget förlorade sin kraft när Erik Lundgren inte längre fanns som ledare, och 1990 lades även skotertillverkningen ner.
Båt- och skotertillverkningen har sysselsatt många anställda och ett tiotal entreprenörer med legouppdrag: Kjell Olsson - Ragnar Göte - Stig Göte - Ingemar Brink - Åke Lundqvist - Alvar Vestling - Lars-Erik Brink - Sigurd Sjöberg - Valo Persson.
Samtliga hade fått sina kunskaper från Ockelbo-Lundgren, och tillverkningen skedde i flera fall i gamla ladugårdar och på logar.
Så gott som alla var legotillverkare till Ockelbo-Lundgren och till skoterfabriken, men de tillverkade också egna produkter, bland annat båtar, kanadensare, spoiler till Volvo, rodelpulkor, takboxar samt inredningsdetaljer till skogsmaskiner.
I dag - 2008 - har Ockelbo två stora plastföretag kvar: Ockelbo Plastindistrier AB, med tillverkning av främst vattenrutschbanor, samt Forma Plast, ett expanderande företag som bland annat - men i marginalen - tillverkar strålkastarglasen till den svenska supersportbilen Koenigsegg.
Text: Erik Andersson
Foto: Erik Andersson, Ockelbo Collection
Bildtext: Stig Eriksson tar över ledningen av Ockelbo Plastindustrier AB, som verkställande direktör, under sensommaren. Men Kjell Olsson, som är delägare i företaget, vill gärna finnas på företaget för att följa utvecklingen.
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!