Subaru STI Racing – Världens snabbaste sedan
7/9, 2010 kl. 22:10I oktober lanseras nya Subaru STI i 4-dörrars sedanutförande. Teknikerna på Subaru Tecnica International har utvecklat, hårdtestat och handplockat de bästa chassikomponenterna för att göra nya Subaru STI Racing till vår snabbaste någonsin.
Samtidigt är nya Subaru STI en bil som uppfyller de allra flestas vardagsbehov. Bagaget sväljer 420 liter. Tack vare det 60-40 fällbara ryggstödet och den rymliga kupén får både familjen och deras bagage plats. Trots den sportiga fjädringen bjuder bilen på god komfort samtidigt som stolarna ger bra support och är vilsamma även vid längre körpass.
Jämfört med ”rally-Imprezan” får nya STI Racing grövre krängningshämmare, kraftigare fjädrar, hårdare bussningar, nedre länkarmar i aluminium, finjusterade stötdämpare och 5 millimeter sänkt chassi. Dessa sättningar minskar bland annat tendenser till understyrning. Skillnaderna märks tydligast i S-kurvor när föraren kliver av och på gaspedalen, samtidigt som vridstyvheten i hela chassikonstruktionen blir större. STI har också fått stora och nyutvecklade täckplattor undertill för bästa aerodynamik.
Provkörning
Christer Dahlbom på Bilvaruhuset Dahlboms Bil och återförsäljare av bl a Subaru fick tillfälle att provåka Subaru STI Racing i Finland på Ahvenisto Race Circuit.
- Det var finska stridspiloter som körde, åtminstone kändes det så, berättar Christer. En fantastisk bil med hisnande vägegenskaper och prestanda!
Tommy Mäkinen har varit involverad för att få rätt stuk på egenskaperna.
Racinginspirerad
På utsidan utmärker sig nya STI med sin mörktonade grill och helt nyutvecklade frontspoiler. Spoilern har stora luftintag och luftinsläpp till bromsarna i sidorna vid samt en framträdande nedre läpp. Akterpartiets bakljus understryker den breda karossen och dimbakljuset har placerats i mitten mellan de fyra välavstämda avgasrören. Den nyutvecklade, aerodynamiska vingen (tillval) är helt klart ett attribut som ger bilen karaktär.
Interiören präglas av hög materialkvalitet och mörka nyanser i detaljerna ger ett moget intryck. Instrumenten bjuder hög läsbarhet och den detaljerade skalan höjer känslan av perfektion. Blåtand för handsfree är en del av den omfattande standardutrustningen.
Den turboladdade Boxermotorn är på 2.457 cc, levererar 300 hk/6.000 rpm och 407 Nm/4.000 rpm. Sprinten noll till hundra klaras av på 5,2 sekunder. Motor och styrenhet har optimerats för att minimera utsläppsnivåerna. Självklart är nya STI miljöklassad enligt Euro V.
Optimerat chassi
Chassiet har optimerats för att ge snabb och exakt styrrespons. Hjulupphängningen har försetts med bussningar av racingtyp och de nedre bärarmarna i framvagnen är fästa med bussningar av så kallad ”pillow-ball-typ”. Denna typ bussningar är extremt vridstyva och används främst av krävande chassioptimerare vid ombyggnation. Att denna lösning används i en fabriksbyggd bil är ytterst ovanligt – och första gången någonsin i en Subaru
Varje komponent i det nyutvecklade chassit har hårdtestats och handplockats med målet att bygga ”vår snabbaste STI någonsin”.
Att arbetet med Subaru STI Racing varit framgångsrikt bevisas inte minst av att Tommi Mäkinen den 16 april satte nytt varvrekord på Nürburgring för 4-dörrars sedaner bakom ratten i en Subaru STI.
Nya Subaru STI Racing är utvecklad för att vara förarens bil. Det finns hela tre program för att ge bilen precis de egenskaper man för stunden önskar:
SI-Drive (Subaru Intelligent Drive)
SI-Drive ger föraren möjlighet att välja mellan tre olika motormappningar beroende på körförhållanden och humör. Från det allra mest aggressiva till mjuk och bränslesparande körning i tät trafik.
Intelligent (I)
I detta läget ger motorn en mjukare gasrespons och växelindikatorn ger föraren information om de mest ekonomiska växlingspunkterna.
Sport (S)
Ger mer kraft, snabbare gasrespons och en acceleration som är linjär med gaspådraget. Detta läget fungerar till all typ av körning.
Sport Sharp (S#)
Här släpps alla hästarna fria. Bilen levererar maximal kraft och reagerar direkt på minsta gaspådrag. I detta läget utnyttjas bilens fulla potential fullt ut.
DCCD (Driver’s Control Centre Differential)
DCCD är den mekaniska differentialen kombinerad med elektroniskt påverkbar differentialbroms. Det dynamiska systemet ger föraren möjlighet att ändra bilens karaktär för att ge maximal körupplevelse och full kontroll.
Auto
I detta läget sköter automatiken differentialens ingrepp. Denna inställning fungerar i alla lägen och under alla körförhållanden
Auto +
Differentialen är mer bromsad. Detta läget fungerar bäst på våta och hala underlag när föraren vill behålla drivning på alla hjulen.
Auto –
Differentialen är mindre bromsad. Detta läget används när fästet är bra och underlaget fast och torrt.
Manuell
Här kan föraren välja förspänning på differentialen i sex olika steg – från löst till låst. Passar bäst till aktiv körning där föraren vill ha full kontroll och behov av att finjustera beroende på underlag.
Multi-Mode VDC (Vehicle Dynamics Control)
VDC är systemet som hjälper föraren att behålla bilens stabilitet. VDC är stabilitetskontroll (SA), anti sladd, och traction control (TCS) på en och samma gång. För att ge föraren större frihet bjuder STI tre möjligheter att påverka systemet.
Normal
Fungerar i alla situationer. Vart och ett av ABS-, TCS- och SA-systemen är aktiverade.
Traction
Aktiveringen av TCS och SA begränsas för att ge föraren möjlighet att låta bilen bryta ut i kontrollerad sladd. Detta innebär att motorn inte tappar kraft genom skarpa kurvor.
Off
Endast ABS-funktionen är aktiverad. Används när man vill få loss en bil som kört fast eller vid körning i djup snö och lera.
I alla lägen är såväl ABS som EBD (bromskraftsfördelning) aktiverad för att säkerställa optimal inbromsning oavsett viktförskjutning mellan axlarna.
STI-fans Världen över kan glädjas över att ikonen åter finns i det klassiska 4-dörrars-utförandet. Subaru STI Racing kostar från 429.900 kronor och introduceras i Sverige i mitten av oktober 2010.
Mer info: http://www.subaru.se
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!