Varumärke, ledarskap och målsättning
30/3, 2008 kl. 23:59- Man är inte bättre än sin senaste skiva, lär Tomas Ledin ha sagt för ganska många år sedan. Sant eller inte men det är ett uttryck jag ofta tänker på och och tar upp med olika företag och organisationer i mitt arbete som marknadsförare och förvisso även som tidningsutgivare.
Det gäller alltså för alla verksamheter (läs varumärken) att man måste vara bäst på något. Alla kan ju inte bli världsmästare, vinna SM-guld eller Melodifestivalen, däremot måste man vara absolut bäst för sin målgrupp, dvs sina kunder, annars har man inga kvar - och då är det kört.
Har man en bra tillgångsmassa är man alltså skyldig att paketera och torgföra den på rätt sätt men även att ha en långsiktig målsättning och plan för verksamheten. Motsatsen är ju faktiskt att utvecklas man inte överlever man inte. För att visioner skall bli tydliga mål krävs också att tillräckligt många tror och ställer upp på idén men även ett tydligt ledarskap. Av naturen är det funtat så att när det går bra är det många som solar sig i rampljuset och tar åt sig äran men när det blåser motvind och som bäst behövs ett tydligt ledarskap gömmer de sig de flesta.
Vi lever i den bästa av världar med en av världens mest utvecklade demokratier men lik förbaskat måste ledarskapet vara tydligt. Målsättningar och planer kan förändras och anpassas under resans gång men då krävs det än mer att någon talar om hur och varför detta skedde.
Som Brynäsare hoppas vi väl alla att målsättningen aldrig viker från att vara en av landets bästa ishockeyklubbar och att möjligheten finns att vi får uppleva ytterligare SM-guld i vår nya fina arena? Så länge vi är tillräckligt många med samma målbild är det fullt möjligt - ger vi upp tron på detta är det naturligtvis - kört!
Detta gäller följdaktligen alla verksamheter i regionen - skall ni bli bäst på något eller bara göra något halvdant? Ska Högskolan bli universitet och ledande inom vissa utbildningar eller nöja sig med att vara ett halvtaskigt andrahandsval med krympande resurser? Skulle SAIK fortsätta att skotta snö och lira bandy med publiken under paraplyer? Naturligtvis inte och då är det ju bra att fler tror på verksamheten och betydelsen av varumärket (i detta fall sköt ju Göranssonska stiftelsen till en inte helt obetydlig slant). Gävle kommun drev tidigare en djur- och nöjespark som gick back med flera miljoner om året och som vissa gävlebor nästan skämdes för. Under nytt ledarskap planeras och utvecklas nu i Furuvik en resort med flera nya möjligheter till boende, restauranger och året-runt-verksamheter som konferenser och utbildningar.
Kan vi dessutom spela fotboll som Gefle IF, göra whisky i Valbo (Mackmyra), rosträdgård i Ockelbo och exklusiv parfym (av råvaror som björk och lingon) i Högbo lär ju ingenting vara omöjligt.
Lycka till och kämpa på!
Joe Formgren
Marknadskommunikatör
PS. Angående Carola och Ledin konstaterar vi att även om den senaste skivan kanske inte är den allra bästa så överlever ett varumärke naturligtvis länge ju fler "hits" som gjorts på vägen - och det är aldrig försent med en comeback.
Denna artikel är publicerad på CFA Nytt via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!